Jump to Main ContentJump to Primary Navigation

How Israel dog-stoning story went astray

    It was the ultimate shaggy dog story - but one with a nasty bite.

    According to the BBC and other websites over the weekend, a Jerusalem Beth Din condemned a stray dog to be stoned after it was suspected of being the reincarnation of a secular lawyer cursed by the court 20 years ago.

    Yahoo's news report, headlined "Jewish court sentences dog to death by stoning", drew more than 1,900 comments, many containing abuse such as "Dirty Jews should be stoned instead" or "Should have let Hitler gas all of them".

    But the tale of the four-legged dybbuk was pure fantasy. Rabbi David Koenig, a member of the Beth Din involved, said it had "absolutely zero" truth. "We deal with torts and liabilities - not reincarnation."

    What had happened, he explained, was that a dog wandered off the street into the Beth Din's waiting room. After the animal had resisted attempts to persuade it to leave the building, the court eventually called the city authorities, who took it away.

    Reports of a rabbinic death sentence and a supernatural dog first surfaced on a Charedi website three weeks ago. They were then picked up by mainstream Israeli media before going
    global.

    Yahoo removed the story and comments from its site this week after being contacted by the JC, while the BBC amended its original to reflect the Beth Din's rebuttals.

    Leslie Kosmin, QC, from Wembley, who read the Yahoo report when it featured as its top story, said the comments posted were "the most abusive, appalling and antisemitic I have ever read in my life."

    He said it was "grossly irresponsible of Yahoo to publish this".

    Dave Rich, from the Community Security Trust, said; "Sadly, we are used to seeing this kind of vile and offensive language on internet comment threads about Israel or Jews."

    A Yahoo spokesman said: "As soon as the concerns with this story were brought to our attention, we contacted the third-party supplier, discussed with them and removed it."

    The BBC later apologised with a web post explaining that the story had been removed. It added: "We failed to make the right checks."

Uk News

Strictly Orthodox Ukip candidate 'should not run for office'

Marcus Dysch

Tuesday, February 28, 2017

Strictly Orthodox Ukip candidate 'should not run for office'
Uk News

UCL publishes investigation into UCLU event

Daniel Sugarman

Tuesday, January 31, 2017

UCL publishes investigation into UCLU event
Uk News

Anti-Israel conference faces delay

Lee Harpin

Thursday, January 19, 2017

Anti-Israel conference faces delay
Uk News

Government drops pledge to aid 3,000 child refugees

Rosa Doherty

Wednesday, February 8, 2017

Government drops pledge to aid 3,000 child refugees
Leaders

The JC leader: On Corbyn, and on Arkush

The JC Leader

Friday, January 20, 2017

The JC leader: On Corbyn, and on Arkush
Special Reports

Dublin benefits from overseas aid

Barry Toberman

Sunday, January 8, 2017

Dublin benefits from overseas aid
World

Jewish groups angered at Trump HMD message

Daniel Sugarman

Thursday, February 2, 2017

Jewish groups angered at Trump HMD message
Education features

Allegations of anti-Semitism Oxford University Labour Club

Baroness Jan Royall

Thursday, January 19, 2017

Allegations of anti-Semitism Oxford University Labour Club
Uk News

Limmud: Food for thought at session on 'ethical eating'

By Simon Rocker

Tuesday, December 27, 2016

Limmud: Food for thought at session on 'ethical eating'