BBC rules on Gaza complaint

The BBC has partly upheld a complaint that a World Service programme misled listeners about the health of Palestinians in Gaza.

A segment on the Health Check show in October last year looked at the situation facing patients suffering from kidney failure.

It suggested that medical supplies and equipment had been blocked by Israeli authorities, hampering the treatment of the Palestinians.

Reporter Angela Robson focused on a six-year-old girl and said the “blockade of Gaza is having a devastating impact on her health”. The claim drew a complaint from a listener.

Following an investigation, the corporation’s editorial complaints unit found: “In most respects the item was not misleading. However, the sentence, ‘the blockade of Gaza for example has led to shortages of medicines and medical equipment’ gave the impression that the Israeli blockade covered medical supplies, which is not the case.”

The unit said the report had been commissioned from Ms Robson on a freelance basis. In future, local BBC bureau will advise the Health Check show before items are aired.

Last updated: 8:45pm, July 4 2013