Journalism

Not so easily impressed

By Simon Rocker, October 22, 2010

Independent editor Simon Kelner, who launches spin-off title i next week, must still be on a mission to prove himself. When appointed Indy chief in 1998, he rang his mother. Instead of the mazeltovs, she asked about his predecessor Rosie Boycott. "She's gone off to edit the Express," he said. "Now that's a job," she replied.

More..

Press TV rapped for flotilla show

By Marcus Dysch, August 5, 2010

Iranian-backed Press TV has been censured by Ofcom, the broadcasting standards body, for its coverage of the Gaza flotilla incident.

A show presented by Tony Blair's sister-in-law, Lauren Booth, breached guidelines on impartiality by including comments relating to Israel "committing a massacre of innocent civilians" and "a barbarous attack".

More..

You didn't understand me, says Geoffrey Alderman

February 11, 2010

It is a reflection of the sensitivity of the Guardian’s Cif team that it has asked for the right of reply to my February 5 column. We are agreed that I was given an ultimatum that if I wrote for CifWatch I could no longer write for Cif. Matt argues that my writing for CifWatch gave it legitimacy. What if it did?

More..

Why Jerusalem Post sacked columnist Naomi Chazan

February 11, 2010

The Jerusalem Post fired columnist Naomi Chazan after the organisation of which she is president, the New Israel Fund, threatened to sue the paper.

The Post, along with several other Israeli newspapers, published an advert by student organisation Im Tirzu, featuring a caricature of Ms Chazan with horns and the letters “NIF” on her forehead.

More..

Chazan row not about JPost

By Alex Brummer, February 11, 2010

The ousting of Naomi Chazan, the president of the New Israel Fund, as a columnist for the Jerusalem Post is no normal storm in a media teacup.

The row is much more a symptom of the bitterness which has erupted over the role of Israeli NGOs in framing some of the content of the Goldstone Report than the politics of the Jerusalem Post and its British-born editor-in-chief David Horovitz.

More..

Media monitor says FT blames Israel

By Simon Rocker, February 4, 2010

The Financial Times believes Israel is largely responsible for the failure to achieve peace with the Palestinians, according to the media analysis group Just Journalism.

The paper regards Israel’s settlement building as the main obstacle.

At the same time, it downplays other factors such as Palestinian terrorism, disunity between Fatah and Hamas and Palestinian failure to recognise Israel as a Jewish status, Just Journalism says, in a report based on examination of 121 editorials about the Middle East in the FT in 2009.

More..

Pianist Kissin protests against BBC anti-Israel bias

By Stephen Pollard and Robyn Rosen, December 30, 2009

The Russian-born pianist Evgeny Kissin, who became a British citizen in 2002, has accused the BBC of “slander and bias” against Israel, broadcasting material he describes as “painfully reminiscent of the old Soviet anti-Zionist propaganda”.

Mr Kissin, 38, who until now has not generally been known as politically engaged, has written to the director-general of the BBC, Mark Thompson. According to a close friend of the pianist, he has decided to become “actively involved in exposing and countering the evil propaganda of certain British media and especially the BBC.”

More..

Paper war launched over 'Bibi's freesheet'

By Anshel Pfeffer, December 30, 2009

Israeli politicians often complain about the power of the media and its pervasive influence. But in recent weeks, some of them have put themselves at the disposal of the local press barons in an attempt to block the new competitor in town.

More..

BBC uses Charedi picture to illustrate Jews

By Marcus Dysch, October 22, 2009

This is the image which the BBC has been using to illustrate how British Jews cope with grief.

The mocked-up picture ran alongside a feature on the corporation’s website giving practical tips on dealing with bereavement and explaining how different religions conduct funerals.

It was used on the page for months, but has now been replaced with a picture of a candle after the JC asked the corporation to explain why the image had been selected.

A BBC spokesman admitted the scale of its website meant mistakes occur but could offer no further explanation of why the image had been used.

More..

Italian Jews launch paper for gentiles

By Ruth Ellen Gruber, Rome, October 15, 2009

Italy’s first ever national Jewish newspaper hits the newsstands this month — with a twist.

While other Jewish papers across the world, such as the JC and Germany’s Juedische Allgemeine — on which it is explicitly modelled — are written for the Jewish population, Pagine Ebraiche (Jewish Pages) is being written for non-Jews.

More..